12 Ekim 2016 Çarşamba

MEGASTAR TARKAN'NIN EVRİMİ=İSMAİL Y.K ? DERİN İNCELEME !

Ülkemizin, ismini Dünya çapında en çok duyuran şarkıcımız olan Tarkan'nın yeni şarkısı ''Cuppa cuppa'' yı duyduğumda ''şaka dır @$½#½asffagshialktgErRor herelde ?'' tepkisini verdim. Sonrasında duyumlarım ciddileşince olaya iyi yönünden baktım. Belli ki Tarkan ' da ''Leyla ile Mecnun'' fanıydı ve böyle bir şarkı yazdı. Diye düşünmeye başladım. Maalesef radyoda şarkıyı ilk kez duyduğumda sanırım şarkıyı ''Leyla İle Mecnun'' dizisinden İsmail Abi'den aldı diye düşündüm...Şaka bir yana, parça tam bir felaketti..

Sonrasında olaya biraz da Sosyo-Psikolojik ve İktisadi açıdan bakmayı denemenin faydası olduğunu düşündüm. Ve aşağıda yazacağım şu kanılara vardım. Sıkmadan ve özetle anlatacağım.

*Yarar-Maliyet(İktisadi)  ve Popüler Kültürün/Küresel Evrimi
Tarkan adının arkasında menejer den,sosyal medya uzmanına, web tasarımcısından, saha araştırmacısına kadar kocaman bir ekip yer alıyor. Sesinin ve görsel imajının yanı sıra bunlar onun başarısındaki etkenlerdir. Birinci denkleme göre bu ekip bu seneki albümü iktisadi açıdan değerlendirmeyi uygun bularak Yarar ve maliyeti incelemeleri sonucunda oluşturdukları 'tez' doğrultusunda işleme koymuşlar. Yarar; Tarkan'nın 'yüksek' olan popülaritesini kaybetmemek, Yaz'a damgasını vuracak 'hit' bir parçaya sahip olmak, bunun doğrultusunda yıl içinde iptal olan konserleri geri kazanarak arttırmak ve kitlesini hitap etmediği ama yeni Türkiye'de gittikçe çoğalan azımsanamaz büyüklükte bir kesimi de içine alarak genişletmek. Maliyet; Müzikal kalitesinden ödün vermek ve kendisini iyi olan müzik kariyerinden dolayı seven kesimi küstürmek, entelektüel kesimdeki popülaritesini kaybetmek, bu doğrultuda albüm satışlarının düşmesi sonucu geliri, konser ve özel işlere bağlamak, benimsenen yeni müzik kültürüyle entelektüel bağlamdan uzaklaşmak.. olarak tanımlayabiliriz. İktisadi düşünme tarzının temel ilkesi karar alıcıların rasyonel davrandıkları ilkesidir. Bir diğer değişle karar alıcılar kendilerine belirli bir amaç veya hedef belirlerler ve tercihlerini bu amaç doğrultusunda yaparlar. Rasyonel(yani tercihleri (karı) en üst seviyede kendi çıkarları doğrultusunda uygularlar. Yani özetleyecek olursak Tarkan ve müzik sektörünün, ülkemizin müzikal açıdan değişen zevkinin yani hitap edilmesi gereken kazanç getirecek olan büyük kesimin ''Cuppa cuppa' tarzı müziğe yatkın olması sonucu kaliteli ve iyi müzik yerine basitleşmiş ve yeni gelişmekte olan popüler kültürün istediği İsmail Y.K tarzı ürünü onlara verme ve kar etme çabasıdır. (Aslına bakarsanız içimden bir ses İsmail Y.K gibi enstrüman yelpazesi geniş olan birisinin de büyük pastayı önceden gördüğünü ve zekice piyasada başarı yakaladığını düşünüyorum.)

Bilindiği gibi Amerika Birleşik Devletleri, Büyük Britanya ve Avrupa içinde Fransa,İspanya, İtalya gibi ülkeler Dünya müzik sektörünün belirleyici aktörleri dir. Bu ülkelerde de zamanla gözlediğimiz senelere göre sosyo/ekonomik/psikolojik olarak müziğin evrimleştiğidir. Örneğin Frank Sinatra'nın seslendirdiği 'Newyork Newyork' artık popüler kültürün bir parçası değil yerini J-Z 'nin Alicia Keys'le birlikte seslendirdiği Empire State Of Mind şarkısı aldı. Teknolojinin gelişmesiyle ''Google'' gibi büyük şirketler insan hayatını kolaylaştıracak ürünler icat ederken bunun yanında cep telefonu üretiminin dünya üzerinde yaşayan insanlar nüfusu için değil de sanki fare nüfusu baz alınıyormuşçasına gereksiz artması sonucunda kitap okuma oranının düştüğü bir gerçek. Artık insanlar görsel ve 3D olanı tercih ediyor. Youtube dan izlemek, google dan araştırmak okumaktan daha pratik ve zevkli bir hal aldı. İzlemek Okumayı yendi..İçinde bulunduğumuz zaman bir çok kelimeyle özleştirilmeye başlandı. Yalnızlık çağı, cehalet çağı, şirketlerin küresel güçler olduğu emperyalist savaş çağı...falan filan bence hepsi 2016 'nın takma adı olmaya aday. Sonuçta arz-talep anlamından çıktı. İhtiyaçlar ve yenilikçi olgunun dışında toplumlarda sadece tüketimi amaçlayan ve pazar payını genişletip kar eden şirketler zenginleşen ve fakirleşen her bir bireye hitap etmeyi amaç edindiler. Müzik,gıda,sağlık,kozmetik,teknoloji gibi bildiğiniz her sektörlerde bağımlılığı sağlayarak insanlığı evrimleştirdiler.

Sonuç : Tarkan = İsmail Y.K


Tarkan AYDINONAT







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder